donderdag 14 mei 2009

Alternatieve Energie en Groene Wereld als drijvende kracht


Het geld ligt voor het oprapen, maar je moet het wel zien en vooral beginnen. Dit is deel 2 van mijn persoonlijk verhaal over ALTERNATIEVE ENERGIE en GROENE WERELD.Korte tijd later begon ik met een nieuwe activiteit nl. Het E.O.C. LEUDAL (dit stond voor
Energie Onderzoek Centrum Leudal, toegegeven een grote naam voor een klein bedrijf) en had tot doel kennis over kleine windmolens, energiebesparende produkten en kennis over bio-vergassing te stimuleren.

Door mijn opleiding als ingenieur chemie had ik kennis en vooral veel interesse in het thema “omzetten van organische afvalprodukten middels vergisting”. Tanks en reactorvaten uit gewapend polyester (mijn business) zijn zeer goed bestand tegen een agressief milieu. Kennis van energiebesparing middels isolatie bracht ik via nieuwsbrieven en andere direct marketing activiteiten over naar ondernemers en consumenten. Mijn eigen business hield zich bezig met produktie en verkoop van o.a. polyurethaan-systemen, waarvan de toepassing als hoogwaardig isolatieschuim (wandpanelen, spouwmuren, kruipruimte, dakpanelen) niet meer weg te denken is.

Over het thema “kleine windmolens” heb ik een aantal workshops gehouden voor studenten en hobbyisten. Vanwege mijn interesse in luchtvaart (ik had de amerikaanse PPL Private Pilot Licence) kon ik veel vertellen over stromingsprofielen (belangrijk voor de vormgeving van de rotorbladen) in combinatie met polyester-glasvezel laminaat (nu meestal composites genoemd). Kunststof is licht en sterk, rot niet en corrodeert niet, dus ideaal voor onderhoudsvrije toepassingen. Het project EOC Leudal is lang geleden geruisloos gestopt.

De thema’s zon en wind als basis voor alternatieve energie en voor een gezond en rijk leven zonder stress hebben echter mijn volle belangstelling. By the way … ik ben getrouwd met een Braziliaanse uit Salvador (Bahia-Brasil), de stad met een zeer schone lucht en men zegt dat het de stad is met de meeste zonnedagen per jaar, om over carnival maar te zwijgen. In mijn volgende blog ga ik jullie, fans van alternatieve energie en een groene wereld, om hulp vragen.

Leo Verkoelen (uitvinder en serial entrepreneur)

Geen opmerkingen: