donderdag 14 mei 2009

Alternatieve Energie als drijvende kracht voor mij als ondernemer


Ondernemer zijn zit bij mijn familie in het bloed. De naam
“Verkoelen” kom je vaak tegen op het gebied van dakbedekking, handelaren in textiel, bouwmaterialen en nog andere zaken. Als jongeman was ik gefascineerd door chemie die toen sterk in opkomst was. Roeren, mengen, koken, destilleren, vergassen etc,. waren de dingen waar ik me in mijn vrije tijd mee bezig hield. Verder wou ik vliegen als een vogel. Mijn eerste experiment was als 8-jarige door met een oude paraplu van mijn moeder, die als parachute moest dienen, van de top van de hoogste kersenboom af te springen. Experiment kordaat uitgevoerd. Resultaat nul. Een paar jaren later probeerde ik een eigen vlieger meer draagkracht te geven door met een kingsize model vlieger te starten vanaf een hoge schoorsteen (hoogtevrees zit niet in de familie, vele kerken en kastelen zijn door mijn familie voorzien van leidaken). Bij de afsprong trok ik een deel van de oude schoorsteen om en kwam met een harde smak op een lager liggend eterniet dak terecht. Gevaarlijk experiment, tevens laatste, gelukkig redelijk goed afgelopen.

Wat heeft dit te maken met
alternatieve energie, bescherming van het milieu, cradle to cradle, en Groene Wereld. Heel veel, ziehier de rode draad. Na mijn studie chemie en gelijktijdig een bedrijfje opstarten (dit ging uiteraard niet samen) ging ik werken bij bekende ondernemingen in de chemie. Korte tijd later startte ik mijn eigen bedrijf op het gebied van koudhardende kunststoffen. De grote bloei van de chemie maakte een nieuw probleem zichtbaar nl. VERVUILING van LUCHT en BODEM. Hier moesten oplossingen voor gezocht worden. Wetgeving kwam “de vervuiler betaalt”. Door onderzoek samen met grote chemieconcerns en universiteiten werd de luchtvervuiling aangepakt door direct bij de produktie de vrijkomende gassen te binden of te neutraliseren. Bodemvervuiling werd aangepakt door fabrieksvloeren te voorzien van naadloze gietvloeren. Verpakkingsmateriaal werd gereduceerd door gebruik van retour-emballages en door meer vervoer in tanks. In de periode 1975-1980 begon de aandacht voor het milieu sterk te groeien. Hier vertel ik morgen meer over.

Leo Verkoelen (piloot en serial entrepreneur)

Geen opmerkingen: